Efficiëntere en duurzamere afhandeling Hoe stroomlijn je de afhandeling van luchtvracht aan de landzijde van Schiphol met als doel om gezamenlijke besluitvorming, duurzamere afhandeling en verbeterde luchthaventoegankelijkheid te realiseren? Dat was de vraag van het project CDM@Airports. Aan luchthaven Schiphol om de resultaten een vervolg te geven. Iedereen op Schiphol kent de drukte aan de […]
READ MOREIn een tijd waarin digitale transformatie en ketensamenwerking cruciaal zijn voor concurrentiekracht, positioneert Schiphol haar Smart Cargo Mainport Programma (SCMP), met founding partners KLM, Cargonaut en Air Cargo Netherlands (ACN), zich als hét platform voor innovatie in de luchtvrachtlogistiek. Maar fungeert dit programma in de praktijk als aanjager van vernieuwing, of belemmert het juist marktwerking […]
READ MOREIn de dynamische wereld van luchtvrachtlogistiek speelt data een cruciale rol bij procesoptimalisatie. Het delen van data is essentieel voor een efficiënt acceptatie- en afhandelingsproces. Op Schiphol is een digitale vooraanmelding verplicht om afhandelaren vooraf te informeren over zendingen die door expediteurs worden opgehaald of aangeleverd. Het faciliteren van data-toegang blijft echter een uitdaging. Om […]
READ MORESchiphol, een van Europa’s grootste luchthavens en een cruciale spil in de Nederlandse economie, staat al jaren bekend om haar efficiëntie en strategische ligging. Toch blijkt een fundamenteel probleem de innovatieve kracht van de luchthaven te ondermijnen: het ondoorzichtige afsprakenstelsel voor het ophalen en overbrengen van vracht tussen expediteurs en vrachtafhandelaren. Dit complex van afspraken […]
READ MOREExpediteurs die op Schiphol een digitale ELINK-vooraanmelding willen indienen vanuit hun eigen IT-omgeving, moeten helaas nog even wachten. Bijna 1.5 jaar na de verplichte toepassing van elink op straffe van een boete, is er nog steeds geen concrete duidelijkheid over hoe dit in de praktijk wordt geïmplementeerd. Dit terwijl het op basis van de Ready […]
READ MORECommunity systemen en community “verplichtingen” op Schiphol. Hoe zit het nu in elkaar en welke alternatieven zijn er beschikbaar voor forwarders, vervoerders en afhandelaren om met een eigen system te kunnen werken en kosten te besparen. In een serie van beschouwingen zullen de community systemen en community “verplichtingen” op Schiphol nader worden besproken. Doel hiervan […]
READ MOREHet belang om informatie over de beschikbaarheid van afhandelingscapaciteit en gereed staan van vracht op efficiente wijze tussen ketenpartijen uit te wisselen, neemt door toenemende vrachtvolumes en beperkte afhandelingscapaciteit toe. Daar waar in het verleden er in de regel bij de afhandelaar deuren vrij waren om geholpen te kunnen worden is er tegenwoordig onderlinge afstemming […]
READ MORE