DEEL III: Elink – Wie is de eigenaar van de “eLink” data?

DEEL III: Elink – Wie is de eigenaar van de “eLink” data?

In de dynamische wereld van luchtvrachtlogistiek speelt data een cruciale rol bij procesoptimalisatie. Het delen van data is essentieel voor een efficiënt acceptatie- en afhandelingsproces. Op Schiphol is een digitale vooraanmelding verplicht om afhandelaren vooraf te informeren over zendingen die door expediteurs worden opgehaald of aangeleverd.

Het faciliteren van data-toegang blijft echter een uitdaging. Om innovaties te stimuleren en de concurrentiepositie van zowel individuele partijen als Schiphol te versterken, moeten afhandelaren, expediteurs en vervoerders onafhankelijk toegang hebben tot deze data.

 

 

Achtergrond

Het digitale vooraanmeldingsproces, uitgevoerd via eLink en sinds februari uitgebreid met Secure Import, wordt beheerd door Cargonaut, een IT-provider die sinds 2020 volledig eigendom is van Schiphol. De Nederlandse brancheorganisatie Air Cargo Netherlands (ACN) houdt toezicht op het “afsprakenstelsel” dat deze processen reguleert.

In 2020 hebben marktpartijen, buiten de beschikbare IT oplossingen binnen het Smart Cargo Mainport Programma om, initiatieven genomen om processen te optimaliseren met behulp van nieuwe technologieën. Een belangrijke wens vanuit een afhandelaar was de implementatie van slotplanning, om wachttijden in de keten te verminderen.

 

Doel van eLink

Het primaire doel van eLink is het verbeteren van de efficiëntie bij de afhandeling van exportvracht. Het is naar mijn mening dan ook tegenstrijdig om te stellen dat  slotplanning, dat bijdraagt aan procesoptimalisatie, niet binnen het doel van eLink zou vallen. Als data niet beschikbaar kan worden gesteld aan afhandelaren om tot eigen initiatieven te komen om digitaal slotplanning te implementeren, wie kan dat initiatief dan wel faciliteren voor afhandelaren op de luchthaven…………? Dat lijkt nu te worden ingevuld met verplichte werkafspraken op Schiphol, met verplichte systemen van Schiphol (cargonaut en dochteronderneming Smartloxs) en een verplichte pas van de ACN.

Wat omvat eLink-data en wie genereert deze data?

eLink-data omvat basisinformatie over zendingen, inclusief security- en douanestatus, vervoersdetails en tijdsindicaties voor vrachtleveringen. Deze informatie is essentieel voor afhandelaren om vrachtstromen te beheren en processen te optimaliseren.

De data wordt gegenereerd door agenten en vervoerders. Expediteurs bepalen derhalve zelf met welke partijen de data gedeeld wordt, zoals afhandelaren, vervoerders, luchtvaartmaatschappijen en overheidsinstanties. Ook kiezen zij de technologiepartners die dit proces ondersteunen.

Manieren om toegang te krijgen tot eLink-data

Toegang tot eLink-data kan via drie methoden worden verkregen:

  1. eLink Portal: Een webgebaseerde interface van Cargonaut.
  2. API: Bijvoorbeeld gebruikt bij kiosksystemen van Swissport.
  3. XSD-bestand: Voor gestandaardiseerde data-integratie in bestaande systemen.

Afhandelaar krijgt geen toegang tot data

Een vooruitstrevende afhandelaar op Schiphol heeft tussen mei 2022 en midden 2023 herhaaldelijk *verzocht om toegang tot het XSD-bestand. Met deze data had slotplanning en verdere procesoptimalisatie kunnen worden gerealiseerd. Ondanks documentatie en afspraken over datadeling, werd dit verzoek geweigerd.

Slotplanning vereist inzicht in wie gebruik maakt van de beschikbare deurcapaciteit van een afhandelaar. Hoewel het eLink-proces de benodigde digitale exportaanmeldingen bevat, werd deze data niet beschikbaar gesteld aan de afhandelaar door de dataverwerker van elink.

Het begrip “doelbinding” werd geïntroduceerd, waarbij werd gesteld dat eLink-data uitsluitend mocht worden gebruikt voor het oorspronkelijke doel van eLink. Uit voorhanden zijnde correspondentie tussen Cargonaut en de brancheorganisatie ACN blijkt, dat zij van mening zijn dat doelbinding voorwaardelijk is om data te delen, waarmee het initiatief van de afhandelaar om te komen tot integraal slotplanning voor RFS trucks als zowel import en export trucks werd geblokkeerd.

Het ontbreken van directe toegang tot eLink-data belemmert afhandelaren in het zelfstandig optimaliseren van processen. Dit leidt tot een afhankelijkheid van de diensten van een exclusieve IT-leverancier, met mogelijke nadelige gevolgen voor kosten, kwaliteit en innovatie in de cargo community.

Gevolgen voor wachttijden en efficiëntie

Transparantie, voorspelbaarheid en planbaarheid van vrachtbewegingen zijn essentieel om wachttijden te minimaliseren. Het niet delen van cruciale data schaadt de operationele efficiëntie en leidt tot hogere kosten voor expediteurs, afhandelaren en andere ketenpartners. Dit tast uiteindelijk de concurrentiepositie van Schiphol als luchtvrachthub aan.

Alle betrokken partijen, afhandelaren, expediteurs en vervoerders , moeten toegang hebben tot voor hun bestemde data om zelfstandig processen te kunnen verbeteren. De dataverwerker verwerkt data op verzoek van belanghebbende partijen en mag niet zelf spelregels bepalen waaronder data kan worden vrijgegeven aan rechthebbende partijen. Het zou vreemd zijn als de postcode bepaald onder welke voorwaarden de voor u bestemde brief in ontvangst mag worden genomen of dat de postbode bepaald op welke wijze de tot u gekomen informatie in de brief mag worden gebruikt.

Een transparante en evenwichtige oplossing, waarbij marktpartijen gezamenlijk spelregels vaststellen, is noodzakelijk om de gehele logistieke gemeenschap te versterken. Het is essentieel om belemmeringen weg te nemen die innovatie en procesoptimalisatie tegenhouden.

Raoul Paul

 

Zoek de verschillen:

Presentatieslide van een externe IT dienstverlener gedeeld met de vertegenwoordigers van SCMP op 1 december 2020…..

 

SCMP roadmap digitaal slotplanning anno 2024.

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact Us

If you have any questions with regards to our services, employment opportunities, or you just want to say 'hello', please feel free to call or make an inquiry, below.

ADDRESS

A. van Leeuwenhoekweg 36B-11
2408 AN, Alphen aan den Rijn

The Netherlands

CONTACT US

Contact us

© 2025 All Rights Reserved CargoHub BV