Expediteurs die op Schiphol een digitale ELINK-vooraanmelding willen indienen vanuit hun eigen IT-omgeving, moeten helaas nog even wachten.
Bijna 1.5 jaar na de verplichte toepassing van elink op straffe van een boete, is er nog steeds geen concrete duidelijkheid over hoe dit in de praktijk wordt geïmplementeerd.
Dit terwijl het op basis van de Ready for Carriage-voorwaarden (onder F) mogelijk zou moeten zijn om gebruik te maken van E-cargo receipt, ELINK of vergelijkbare community-systemen.
Expediteurs streven naar een centrale IT-aansturing in hun netwerk. Hiermee willen zij:
Een centrale IT-aanpak is niet alleen noodzakelijk om te voldoen aan lokale airport eisen, wet- en regelgeving, maar ook om concurrerend te blijven in de internationale luchtvrachtmarkt.
Om de luchtvrachtketen verder te digitaliseren en te verbeteren, zijn heldere protocollen onmisbaar. Expediteurs hebben behoefte aan gestandaardiseerde communicatie tussen hun eigen systemen, de afhandelaars en toezichthouders zoals de Douane. Alleen zo kunnen zij hun processen optimaliseren en inspelen op nieuwe eisen vanuit de markt en de overheid.
Een voorbeeld van een innovatief community-systeem is Trucking CDM, dat expediteurs voorziet van:
Trucking CDM stelt expediteurs in staat om efficiënter samen te werken met andere schakels in de supply chain, wat bijdraagt aan een veiligere en meer transparante logistieke keten. Ook is het platform ingezet voor het verwerken van centrale planning data tussen vervoerders en afhandelaren om te komen tot verminderen van wachttijden. Dit CDM@airports project is gesteund door TKI DINALOG en waar meer dan 26 consortium partijen aan hebben deelgenomen.
De uitspraak “Alleen ga je sneller, samen kom je verder” is nog nooit zo relevant geweest in de luchtvrachtsector. Een veilige en efficiënte supply chain is niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk voor de toekomst van de logistiek op Schiphol en daarbuiten.
Zeer binnenkort een uitgebreid vervolg op “ E-LINK: Een Verplicht Product of Protocol op Luchthaven Schiphol?“. Hierbij delen wij de ontwikkelingen sinds onze post van 7 januari 2024 ( ja u leest het goed, bijna 12 maanden geleden) en onze navraag bij de brancheorganisatie ACN
Benieuwd naar de volgende stappen? Houd onze blog in de gaten voor meer informatie over de toekomst van ELINK en andere innovatieve oplossingen.
InHolland, Air Cargo Netherlands (ACN), Jan de Rijk Logistics, Menzies, Royal FloraHolland, Cargohub B.V., Malaysian Airlines, AirBridge Cargo, CEVA Logistics, iSHARE Foundation, dnata b.v., Swissport Cargo Services, IAA Air Freight, UPS Nederland BV – Amsterdam, Wallenborn, Fast Forward Freight, IP-Handlers, Geodis Logistics, BigMile, Riege Software, DHL Global Forwarding – Schiphol, Bos Logistics, Evofenedex, SUTC